tisdag 16 oktober 2007

Bort med övergångsställen - för ökad säkerhet (för bilarna?)

Ökad säkerhet genom att ta bort vägarna också?
Vägverkets briljanta analytiker har kommit fram till att fler gående skadas eller dödas på övergångsställen än på andra platser, t ex i små skogsdungar djupt in i skogen. Därför har man funnit att det måste vara smartast att ta bort övergångsställena, helt.

Detta är inte någon skröna, trots att motsatsen hade varit betydligt mer rimlig: Vägverket som nu arbetar med att öka säkerheten för fotgängare anser att de som går över på övergångsställen invaggas i falsk trygghet. Därför vill man öka säkerheten genom att ta bort övergångsställena. Vips så ökar därmed säkerheten.
Vad man dock inte råder bot på är behoven av att korsa vägbanor. Om man inte även kan lagstifta bort gående helt. Ur Vägverkets geniala synvinkel borde de oskyddade trafikanterna åtminstone ha vett på att hålla sig sas "ur vägen".

Fler och fler orter blir nu av med sina övergångsställen, men någon undersökning över hur det har gått på de ställen där övergångsställen tagits bort har inte gjorts.
-Nej, det har inte gjorts någon sådan undersökning för att se vad har hänt på de övergångsställen som togs bort i samband med den här lagändringhen år 2000, säger Thomas Lekander som är olycksanalytiker på Vägverket.

Sen år 2000 har man systematiskt tagit bort övergångsställen över hela landet.
De övergångsställen som blir kvar har man försökt förbättra, måla dit nya ränder i körbanan, på vissa håll har man sänkt hastigheten till 30 km/h och här och var även satt upp trafikljus. Men där övergångsställena tagits bort är det inte alltid så genomtänkt.

Men på Vägverket tycker man att det säkrare att korsa gatan utan övergångsställen. Thomas Lekande, olycksanalytiker på Vägverket igen:
-Vid normal övergång över gatan där det inte finns övergångsställe där ser man sig för, där är man extra mer vaksam, betydligt mer vaksam än om du passerar på ett övergångsställe, säger Thomas Lekande, olycksanalytiker på Vägverket.

Julia Eliasson, boende i Heby, nordväst om Uppsala, där man inom kort kommer att ta bort flera övergångsställen är förvånad över att man på Vägverket tycker att trafiksäkerheten för fotgängare höjs om man tar bort övergångsställen:
- Jag tycker att det är helt fel. Jag förstår inte hur man tänker. Jag har två barn, varav en är 5 år så jag brukar säga till min flicka att gå över gatan bara på övergångsställen. Så hur ska ni göra nu, ska ni gå längre bort för att gå över gatan på ett annat övergångsställe? , säger Julia Eliasson.

Får man analogt med ovanstående hjärnsmälta, föreslå ett mer långtgående trafiksäkerhetskoncept till Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö:
"Tag bort samtliga gator, vägar och trafikleder i landet så kommer vi tillrätta med trafikolyckorna. Dessa sker i första hand på vägar. Nämligen!"


Källa: SR Ekot 20071016

Inga kommentarer: